veelgestelde vragen
Kan ik altijd overstappen, naar een andere energieleverancier? Als je een variabel of dynamisch contract hebt kan je in principe zonder probleem overstappen. Wel moet je rekening houden dat de meeste energieleveranciers een termijn aan houdenvan 30 dagen voor de aanvraag van je nieuwe contract. Heb je een vast contract, dan kan je 8 weken voor de einddatum overstappen, anders moet je een overstapboete betalen. |
Waarom verschillen de prijzen tussen energieleveranciers zoveel? Vaak heeft dit met het inkoop beleid van de leverancier te maken. Zo wordt er op korte, midden en lange termijn energie ingekocht. Afhankelijk van deze mix, zullen de prijzen van verschillende leveranciers onderling dus ook verschillen.
|
Zijn alle energieleveranciers wel betrouwbaar? De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat over de vergunningen die energieleveranciers nodig hebben om energie aan kleinverbruikers te mogen leveren. Nadat er in 2022 verschillende energieleveranciers zijn omgevallen, heeft de ACM besloten om de vergunning eisen nog strenger te maken op deze link kunt u controleren of je energieleverancier een vergunning heeft. |
Hoe vaak worden de tarieven aangepast? Als je een variabel energiecontract hebt worden je tarieven normaal gesproken 2x per jaar aangepast (1 januari en 1 juli). Maar omdat de prijzen op dit moment zo schommelen kan je energieleverancier besluiten om dit ook iedere maand te doen. Bij een dynamisch energiecontract heb je helemaal geen vaste tarieven en worden per uur de stroom tarieven en per dag de gas tarieven vastgezet. |
Heb ik nog bedenktijd als ik overstap naar een andere energieleverancier? Als je besluit om over te stappen naar een andere energieleverancier heb je altijd 14 dagen bedenktijd om hierover te besluiten of je wel of niet akkoord gaat met je nieuwe energie contract. Daarom moet je rekening houden met gemiddeld 30 dagen voordat je nieuwe energieleverancier daadwerkelijk energie aan jou gaat leveren. |
Hoe wordt mijn maandelijks termijn bedrag bepaald Aan de hand van je historisch verbruik, de huidige energietarieven en de verwachting die de energie leverancier heeft over de toekomstige energie tarieven, wordt je maandelijks termijn bedrag bepaald. De energieleverancier doet dit door het verwachtte energieverbruik van een jaar te delen door 12 termijnen.
|
Maandelijks termijn bedrag aanpassen? Bij de meeste energieleveranciers kan je het maandelijks termijn aanpassen. Dit kan via een app, website of telefonisch. Let hierbij wel op dat je termijn bedrag niet te laag wordt anders moet je bij de eindafrekening bij betalen, maar stel hem ook niet te hoog in want een energieleverancier is geen spaarbank. |
Kan ik van netbeheerder wisselen? Het antwoordt is kort "nee" een netbeheerder is iets anders dan een energieleverancier. De netbeheerder regelt het transport van energie en verkoopt zelf geen energie. Je betaald hiervoor jaarlijks kosten die afhankelijk zijn van de gas en elektriciteit/stroom aansluiting die je thuis hebt De netwerkbeheerder onderhoud hiervoor alles wat je nodig hebt om gas en stroom in huis te krijgen, en is regio gebonden.
|
Is mijn stroom wel groen? Het antwoordt op deze vraag, zal voor de meeste mensen teleurstellend zijn, Nee. Het is namelijk niet mogelijk om een scheiding te maken per huishouden waar een bepaalde energie zijn oorsprong vandaan heeft. Er komt dus een mix van windenergie, zonne energie, kernenergie, energie van gascentrales en zelfs van kolencentrales uit uw stopcontact.
|